Inhoud

Grappig-Ernstig-Ontroerend-Simpel-Gewoon-Eigenzinnig-Vrolijk-Kwaad-Bewogen... kortom écht Bob's

Morgenstond

Sinds de tijd dat ik hier in Griekenland woon is mijn dagritme toch wel grondig veranderd. Ik merk het nu weer eens te meer, nu er weer gasten in huis zijn. Wat slapen die mensen toch lang ! In mijn beleving 'verslapen' ze het mooiste gedeelte van de dag. Maar ja, ze raken 's avonds maar niet in hun bed.

Vroeger hoorde ik trouwens ook tot de 'lange blijvers'. De taverne, het avondleven, ouzo en wijn, de nachtelijke sterrenhemel en de zwoele Griekse avonden hebben mij ooit ook lang wakker gehouden.

Sinds mijn ziek worden en het stoppen met alle alcoholische drank is daar verandering in gekomen.En het leuke is dat ik het helemaal niet erg vind. Ik heb iets in de plaats gekregen : de morgenstond.
Niet meer het rumoer en de nachtelijke onrust, maar de frisse en fruitige geboorte van elke nieuwe dag. De eerste vogels zijn nu mijn gezellen ipv. de late, meestal vreemde vogels.
Rond 22u - als het nachtleven pas begint- sluip ik naar mijn bed om rond 5u of 6u spontaan, wakker te worden. Het eerste licht is prachtig. Van schemer en de vage contouren naar de volheid van de dag groeien. En stil dat het dan is ! Geen mensen. Enkel katten,honden,schapen,ezels en vogels. De vossen haasten zich naar hun hol terug en hier en daar is er al wel een enkele Griekse herder op weg. De zee is  mijn eerste aanblik. Meestal rimpelloos en vredig in de ochtend. De zon zie ik pas een tijdje later achter de berg vandaan omhoog kruipen. Maar ze schijnt dan al wel in de verte over de kust van Turkije.Op amper 10 km. hier vandaan. Zo weet ik dat ze er is.
Tijd voor een koffietje. Tijd voor mijn mails en schrijfsels. Tijd om met de hond even rond te wandelen in de tuin, of ,als ik écht wakker ben, even tot aan het strand te wandelen. Rustig ontbijten op mijn terras.Geen getater en gesnater van mensen. Geen vragen en geen ver-antwoorden. Dit is 'Bob-tijd'. Er zijn dan helemaal geen problemen. De ochtendstond is de tijd dat er geen 'toestanden' zijn. Die komen er pas met de wakkere mensen.
Pas uren later zie ik voor het eerst slaperige en hangerige figuren uit de kamers verschijnen. Voor mij is er dan al een halve dag gepasseerd. De 'goeiemorgen' klinkt dan al niet meer écht.  Die is dan al achter de rug. Mensen klagen vaak dat ze zo'n druk leven hebben, maar misschien moeten ze hun dag-en nachtritme aanpakken ? 's Morgens vroeg doet er niemand druk !
Als je 's avonds 4 uur voor televisie doorbrengt en daardoor alleen maar meer moe en ongelukkig wordt, kan je toch beter al vier uur slapen en fit en monter je nieuwe dag starten ? Vier uur per dag alleen voor jezelf ! Tijd en ruimte die je nergens anders kan inplannen, als je doet zoals iedereen en elkaar dan op hetzelfde moment voor de voeten loopt en opjaagt. Geef mij dus maar de (vroege) morgen !

Het is een kwestie van gewoonte. Slapen is een ritueel. Dat kan je veranderen.En doe dan zoals de meeste Zuiderlingen- en ikzelf ondertussen- om 14u, na het eten,even een siësta. Een uurtje.Meer moet dat niet zijn.Volgens heel wat studies een heel gezonde 'activiteit'. Ons bioritme zou dat tussen 14u en 16u  van nature nodig hebben.
Heel wat problemen die mensen hebben komen voort als gevolg van een gebrekkig slaapritme of slaappatroon. Oververmoeidheid, niet ontspannen zijn, stress, prikkelbaarheid...we kunnen er dus zelf veel aan doen !
Terwijl ik dit schrijf streelt de zon voor het eerst weer de kruinen en takken van de bomen hier in de tuin. Mijn kanarievogel op het terras,zingt al uit volle borst. Ook een vroege vogel,zoals ik.
Het is nu 7u in de ochtend en binnen een half uurtje heb ik de volle zon op mijn terras. Dan warm ik me aan het ontbijt. Vitamine D, zon-vitaminen, om de dag te beginnen.
Sofia,mijn hond, is al uit haar mand gekropen en weet dat ze nu meteen buiten mag. Zij heeft zich ook aangepast aan mijn ritme.En slapen doet zij nog veel meer dan ik. Zoals alle poezen en honden hier.Wat zijn wij mensen dan toch altijd heel druk !
Misschien moeten we dus leren van de dieren en van de natuur. Met de kippen op stok. En ontwaken als de natuur ons wakker roept.Er zou al veel minder chagrijn zijn overdag.  
Want, wie de ochtend weet te smaken, zal zich overdag minder drukte maken...
Kalimera ! Goeiemorgen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten