Inhoud

Grappig-Ernstig-Ontroerend-Simpel-Gewoon-Eigenzinnig-Vrolijk-Kwaad-Bewogen... kortom écht Bob's

Zonnebrillen

Als kind droegen we ze al; van die plastieken fel rode of gele zonnebrilletjes met mikaglazen. Het waren geen echte glazen natuurlijk. Dat was te gevaarlijk bij het spelen. Maar we voelden ons heel 'cool' met zo'n dingetje op de neus. Ook al bestond dat woord 'cool' toen nog niet.
Tegenwoordig lijkt iedereen wel een zonnebril te dragen. Zelfs al schijnt de zon niet ! Het meest ergerlijke vind ik mensen die hun zonnebril niet eens af- of omhoog zetten als je er een gesprek mee voert. Je kan ze niet eens in de ogen kijken. Als de zonnebril dan ook nog zo groot is dat het de helft van het gelaat verbergt, heb je helemaal geen contact meer. Je praat tegen een glazen wand die geen enkele uitdrukking heeft. Zelfs de wenkbrauwen zijn vaak bedekt,zodat je niet merkt of iemand bedenkelijk, geërgerd of ontspannen is. Laatst zag ik zelfs op de Griekse televisie een verslaggever die niet eens zijn zonnebril afzette als hij in de camera keek.Ik maakte het ook mee dat er een vrouw naast me in het vliegtuig zat, mét zonnebril op de neus. Mensen vinden dat kennelijk heel gewoon. Ik vind het onbeleefd en ongepast.Tenzij iemand écht een medisch probleem heeft.Erger wordt het nog als de brilglazen ook nog eens van spiegeglas zijn,zodat je alleen jezelf nog ziet.
Mensen die altijd en overal hun zonnebril opzetten, hebben zich duidelijk tegen méér dan alleen de zon te beschermen.De bril is vaak een heus scherm geworden. De moderne bourka.
Zonnebrillen zijn er blijkbaar niet langer als een noodzakelijk attribuut voor onze veiligheid bv. bij het besturen van een voertuig bij fel zonlicht. Bij piloten is een zonnebril verplicht omdat ze ook de hele tijd in de zon vliegen en voor onze veiligheid moeten instaan. Een buschauffeur of treinbestuurder draagt best, bij zonlicht, een goede bril.
Veeleer is de zonnebril echter een modetrend geworden ipv. een 'noodzakelijk kwaad'. Alle modehuizen zoals Dolce & Gabbana,Versace,Chanel,Vogue,Gucci en Ray-Ban hebben er op de markt en het zijn lang geen goedkope hebbedingetjes.
Er zijn al speciale winkels met alleen maar zonnebrillen. Zelfs in tienerboekjes zie je zonnebrillen aangeprezen die gemakkelijk tot 180 Euro kosten ! Met de zonnebril op de neus en de Ipod in de oren treden deze jongeren de wereld zgz.open 'tegemoet'.
Als mensen tegen me spreken met een zonnebril voor de ogen, op plaatsen waar er geen rechtstreeks zonlicht is, heb ik me voorgenomen om te vragen hun bril af te zetten.Het is me al gebeurd dat ik mensen later tegenkom (zonder bril) en ze verbaasd zijn dat ik hen niet meer ken. Wie moet ik dan herkennen ? Ik heb alleen tegen een bril gepraat ! Wie moet er dan eigenlijk gegeneerd zijn ? Zorro was dikwijls nog meer herkenbaar dan zij.
Vroeger was het permanent dragen van een donkere bril het voorrecht van de blinden en slechtzienden. Nu zijn mensen blind geworden voor het feit dat ze door het ongepast dragen van zulk een bril zichzelf helemaal niet meer laten zien en echt contact onmogelijk maken.Nog maar pas zag ik een hele groep toeristen poseren voor een groepsfoto met allemaal een grote donkere zonnebril op de neus. Benieuwd of ze bij het bekijken van de vakantiefoto's nog weten 'wie, wie' is ? Of herkennen ze elkaar aan hun bril ?
Ik heb hier in Griekenland nog niet één oude Griek bij de taverne, een schaapherder bij zijn kudde of een verweerde visser gezien met een zonnebril van Gucci of Versace op de neus.Het zou belachelijk en on-Grieks zijn ! We zouden van deze figuren ook geen foto's meer nemen,zoals we nu wel doen.Hun gezichten zijn puur gebruind en geplooid naar de zon. Maar het zijn stuk voor stuk 'karakterkoppen' die mooi en écht zijn om naar te kijken. Met ogen die nog zichtbaar zijn en hun ziel en bezieling tonen.
Als de ogen de spiegels zijn van onze ziel, waarom zouden we ze dan constant verbergen ? Willen we dan alleen onze dure designbril aan elkaar laten zien, of  willen we onszelf tonen,zoals we werkelijk zijn ? De vervlakking en onechtheid tussen mensen is al groot genoeg. Een beetje zon is geen excuus om ons te verstoppen achter een grote geblindeerde vlakke vitrine.Knijp dus wat meer een oogje dicht. Die zonnerimpeltjes zijn best ook sympathiek.

1 opmerking:

  1. Hallo Bob! Ik kan begrijpen dat je het vervelend vindt om alleen maar tegen een zonnebril te moeten praten. Misschien zou je de rollen eens om moeten draaien. Draag jij eens een zonnebril en kijk of er veel mensen het ook vervelend vinden om tegen een zonnebril te moeten praten. Als iemand mij aanspreekt terwijl ik een zonnebril opheb, dan zet ik hem altijd af. Ik vind dat je totaal gelijk hebt, maar maak je er verder niet druk om...

    BeantwoordenVerwijderen