Inhoud

Grappig-Ernstig-Ontroerend-Simpel-Gewoon-Eigenzinnig-Vrolijk-Kwaad-Bewogen... kortom écht Bob's

HAAI GEVANGEN IN PETRA...Vlakbij

Het weer is guur de laatste dagen. Maartse buien zijn het niet echt, maar eerder 'grillen'. Verleden jaar was het voorjaar ook slechter dan de winter. Terwijl het in België en Nederland nu echt wel zonnig lijkt te zijn. Maar vanaf morgen wordt beterschap verwacht. Ondanks de bijtende Noordenwind waren Frans en Jeroen vanmorgen al op post om de fundamenten van onze nieuwe pergola voor de groepen te gieten.
En Frans had nieuws van formaat. Een letterlijk formaat dan.
In Petra, waar hij woont, zo'n 5 km hier vandaan, had een visser een haai van wel 4 meter of groter, gevangen. Het hele dorp wist er natuurlijk al van. En toen ze het beest opensneden bleken er 57 kleine haaitjes in te zitten ! Frans zou me foto's sturen.De foto's zijn van Eleonora Pouwels,die ze met haar telefoon vastlegde.Met dank !
Enkele weken geleden hoorde ik van de Duitse echtgenote van restaurant 'Angelo', dat zij die dag haai op het menu hadden. En dat die best hier ook gevangen wordt. Kleine dan. Zij verzekerde me dat het geen kwaadaardige soort was, zonder tanden. Planktoneters.
Ik wou er toch het fijne van weten en dook dan vandaag,bij de kachel, maar even op het net om te zien hoe het hier zit met de haaienpopulatie. Je moet op alles voorbereid zijn,toch ? En wat moeten we onze gasten vertellen ?
Blijkbaar zitten er dus in de Egeïsche zee waar Lesbos volop in ligt, naast zwaardvis en dolfijnen (die we geregeld zien) ook haaien. Vooral de 'zeevos', zoals dit soort haai genoemd wordt. Zijn staart is lang om de scholen visjes,zoals de vele sardientjes, bij elkaar te drijven en ze dan op te peuzelen.
Het verhaal van de tandloze haai klopt dus wel niet helemaal. Ook niet volgens Frans, want die had wel heel duidelijk 3 rijen tanden gezien.En enkele rijen kieuwen. Een haai heeft tot zes van zulke filtergaten om het water door te sturen,waar hij eerst de zuurstof uithaalt.En in een heel leven kan een haai wel duizenden tanden krijgen. Ze vallen snel uit en groeien ook heel snel aan.
Natuurlijk doemt dan het beeld uit de film 'Jaws' op, met argeloze zwemmers die helemaal verscheurd worden. Zo'n vaart zal het hier niet lopen.Ik kan onze gasten geruststellen. Het zijn dus geen witte haaien of 'mensenhaaien' die hier zitten. Dus, ongevaarlijk voor de mens. En meestal dan nog in diep water.
Van de 360 soorten haaien,die er wel in die familie zijn, zouden er maar een 4-tal gevaarlijk zijn voor de mensen, en de zeevos is daar zeker niet bij.
Het verhaal van de 57 kleine haaitjes intrigeerde me wel en ik kon lezen dat sommige haaisoorten eitjes leggen, maar anderen, zoals zoogdieren- en zoals de dolfijn en de walvis- levende vissen baren,die ze dan zogen. Dus, kennelijk ook bij dit exemplaar uit Petra. Het gruwelverhaal daarbij is wel dat er meestal maar een 2 tot 3 vissen effectief het daglicht, of euh, het zeewater te zien krijgen. Ze peuzelen namelijk elkaar op in de buik van de moeder en de sterkste 'kannibaal' blijft dan uiteindelijk op de datum van geboorte over. Dus, eigenlijk zijn ze een beetje 'moederkoek' voor elkaar.
Uit de wonderlijke visvangst van het anders zo rustige Petra, leren we overigens nog dat haaien al 400 miljoen jaren bestaan en zelfs al voor de dinosauriërs er waren. En dus ondanks de vervuiling, de tsunami's en de opwarming van de aarde, blijven die beestjes toch overleven. Een magisch dier dan toch !
Dus, wens maar niemand naar de haaien, want hij zou wel eens net heel lang kunnen leven dan...

3 opmerkingen:

  1. Hallo allemaal, ik heb opmerkingen gezien van mensen die al een lening hebben ontvangen van Anderson Loan Finance. Ik dacht echt dat het oplichterij was en ik vroeg een lening aan op basis van hun aanbevelingen omdat ik echt een lening nodig had. Een paar dagen geleden bevestigde ik op mijn persoonlijke bankrekening het bedrag van 12.000 euro dat ik had aangevraagd voor een persoonlijke lening met een huurpercentage van 2%. Dit is echt goed nieuws waar ik blij mee ben en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft en die zeker is dat ze de lening zullen terugbetalen om contact met hen op te nemen via e-mail.

    Ze kunnen je een lening lenen!
    Neem contact op met Mr. Anderson Ray
    E-mail: andersonraymondloanfinance@gmail.com
    OF
    E-mail: andersonraymondloanfinance@hotmail.com

    Telefoon: + 1315-329-6320
    Het kantooradres @ (68 Fremont Ave Penrose CO, 81240) ..

    Respectvol,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn naam is Agnes Paul ben erg blij vandaag omdat ik mijn lening van 9000 euro heb gekregen van sabinhelps vermogensbeheer, je kunt contact opnemen met agent Karin Sabine sabinhelps@gmail.com of whatsapp + 79267494861. voor meer informatie over hoe je je lening kunt krijgen, niet doen vergeet haar te vertellen dat ik je voorstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil LAPO MICRO FINANCE hartelijk bedanken, die me een lening heeft gegeven voor de medische behandeling van mijn zieke kind. Ik ben zo blij dat ik LAPO vandaag heb ontmoet, neem contact met hen op via e-mail als je een dringende lening nodig hebt: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen