Inhoud

Grappig-Ernstig-Ontroerend-Simpel-Gewoon-Eigenzinnig-Vrolijk-Kwaad-Bewogen... kortom écht Bob's

Spelletjes

Ik hou niet van spelletjes. In geen enkel opzicht. Ik heb het ook nooit graag gedaan als kind. Ik ergerde me aan spelletjes als 'Mens erger je NIET' of allerlei teerlinggerelateerde andere tijdverdrijven. Het woord 'tijdverdrijf' alleen al, klinkt mij bijzonder negatief en leeg in de oren. Ik vond er nooit de opwinding in die anderen blijkbaar wel hadden.
Het heeft me nooit echt blij gemaakt om competitief tegen anderen te 'spelen' voor de hoogste punten. Ik voelde me er niet beter of slechter door als ik iemand de loef kon afsteken in een of ander puntenspel. Vooral ook niet als het om 'weet-spelletjes' ging.
Competitie en spelen is voor mij zelfs contradictorisch. Spelen is vrij en vrolijk zijn. Niet vanalles 'moeten'. Juist niét volgens regeltjes. Er hoeven in een echt 'spel' toch geen punten of prijzen te zijn...geen winnaars of verliezers ? Het gaat toch om de deugd en het plezier ?
Neem nu al die televisiespelletjes waar deelnemers quizvragen moeten beantwoorden. Laatst zag ik hier nog, via de satelliet, bij 'Iedereen Beroemd' de treinquiz, waar drie vragen gesteld worden aan een reiziger, op een bepaald spoortraject, en er 300€ kan verdiend worden. De vragen zijn dan ook nog multiple choice en eigenlijk gaat het dus om gokken. Bij een slecht antwoord moet de deelnemer de trein verlaten en een uur,in de kou wachten, vooraleer hij zijn reis kan verderzetten.
Ik vind hier allemaal niets 'leuk' aan ! En, waarom moet er altijd geld mee gemoeid zijn ? Voor mensen die geldnood hebben moet het een verschrikkelijke gedachte zijn om zomaar 300€ te mislopen, omdat ze net niet de 'juiste trein' hebben genomen. Driehonderd euro is veel geld,toch ? Twaalfduizend oude Belgische franken, zoals mijn ouders van 80 nog altijd omrekenen. Gewoon om drie domme vragen over de actualiteit goed te gokken !? Wansmakelijk is dat.

Als kind herinner ik me nog zettersprijskampen (kaarten) in de buurt, waar de eerste prijs voor de winnaar een varkenskop of 5 kg. pensen van slager Vandecruys ( de beste bloedworst) inzet was. Dat was nog wél smakelijk.
Overal wordt er, in volle crisistijd, met aanzienlijke geldbedragen gegooid, terwijl het zgz. om een 'spel' gaat. Duizenden euro's worden zo over de (spel)balk gegooid.
En dan de kans-spelen van de diverse loterijen... Deze week wonnen twee Amerikanen 588 miljoen dollar ! Vorige week won er een Belg de jackpot van Euromillions. Schandalig. Om een heel leven on-gelukkig van te worden ! Die winnaar kan trouwens niet meer buiten komen,toch ? Hij is zijn hele sociale leven kwijt. Zijn hele nageslacht is gehypothekeerd. Levenslang gevangen in een paleis met gouden muren. Ik zou het mijn grootste vijand- als ik die had- niet wensen...

De jongere generatie noemt het geen 'spel' meer maar een 'game'. Zij staan urenlang aan te schuiven -zoals mensen in de ontwikkelingslanden voor een kom rijst- om hun gamehonger te stillen als er een nieuwe versie van 'hun spel' is uitgekomen. Oorlogsgames worden met miljoenen duur verkocht. Spelen is voor de deelnemers bloederige ernst.
Op facebook word ik geregeld uitgenodigd om een of ander spel mee te spelen. Mensen, doe dat dus niet meer ! Spelen jullie maar om de tijd-te-doden of gelijk welk ander iets of iemand te doden. Ik doe niet mee !Gamers waren nooit mijn vrienden.
Jongeren studeren en eten niet meer omdat ze moeten 'gamen'. De gameverslaving is alom.
Misschien wil ik best wel spelen...maar niet op die manier. Ik wil lachen, plezier maken,fantaseren,gek doen,creatief zijn,spitsvondig en ongedwongen zijn...

Maar dat 'spel' moet ik zelf maken. Het is niet te koop ! - Game over-

1 opmerking:

  1. Bloedworsten van Vandecruys in Larum...ik passeerde er vanmorgen, maar at ze nog nooit-geen vlees hier.
    Spelen, spelletjes...wij spelen en spelen en spelen ze uren. In het pre kindertijdperk met vrienden, vaak van de avond tot de ochtend door. Het was heerlijk, samenzijn, lachen, spelen, genieten, praten, contact. En nu met de kinderen, bijna iedere avond vaste prik. We vinden het heerlijk en vallen soms van het plezier en het lachen op de grond.
    Voor mij iets helemaal anders dan gamen of een individueel spel op fb. Gewoon een wereld van verschil. Als wij spelen is het lachen, plezier maken en veel intens contact hebben met elkaar. En dat kan voor ons echt met spelletjes met regeltjes :)

    BeantwoordenVerwijderen