Inhoud

Grappig-Ernstig-Ontroerend-Simpel-Gewoon-Eigenzinnig-Vrolijk-Kwaad-Bewogen... kortom écht Bob's

Wachten op...kippen.

Ik had er al eerder kort iets over geschreven op de website.
Na het wegsturen van mijn nieuwe boek naar de uitgever moest ik 'iets om handen hebben'. Letterlijk. Iets 'doen'. En zoals ik in mijn boek ook heb beschreven blijkt handenarbeid het beste antidepressivum te zijn. Dit zou zo zijn omdat onze hersenen nog heel 'primitief' zijn ingesteld en wanneer we iets maken met de handen (in de tuin werken,koken,breien...) dan zouden zij daar 'tevreden' op reageren; Aldus onderzoek van een Engelse professor.
Dus, ging ik resoluut voor het handwerk. Vorige jaren hadden we enkele kippen in huis, maar tot 2 keer toe ging een vos er mee aan de haal. Dat wil zeggen : hij beet ze gewoon de kop af. De arme beestjes hadden ook geen verweer, want ze hadden geen echt hok om in weg te vluchten,zoals het hoort.Omdat ik het leuk én nuttig vind om kippen te houden (huiselijk,afvalverwerkers en ze geven eieren) besloot ik dus om een écht kippenhok te bouwen.Er ligt hier altijd wel wat houtafval en pannen waren er ook nog.
Gewapend met hamer,zaag en de weinige nagels die ik vond, dus aan de slag. En, zowaar...het hok kreeg stillekesaan vorm en ikke, ik werd er blijer en blijer van. Dus, de professor heeft gelijk !
Een likje verf hier en daar en het is een echt Grieks kippenparadijs geworden, dat door iedereen werd bewonderd en bejubeld. Althans door de weinigen die het hier in huis al zagen...En ik, zo fier als een haan ! Dat kan je zo zien op de foto,die een van onze vrijwilligers meteen maakte.
Benieuwd wat de kippen er zullen van vinden. Want die zijn er nog niet.
Er bestaat hier niet zoiets als een 'kippenwinkel' of een markt. Een paar keren per maand komt er een radiowagen langs die dan op centrale plaatsen wacht op mogelijke kippenkopers. Dus, nu maar hopen dat die wagen snel komt. Want alles is in opperste gereedheid. Zelfs een nestbak waar ik twee stenen eieren inlegde. Zo weten de -blijkbaar domme-diertjes waar ze hun lekkernijen moeten deponeren. En het zijn echte 'stenen' eieren. Ook niet zomaar gekocht in een of andere winkel. Neen, op het strand, tussen de miljoenen keien gezocht naar eivormige stenen. Nu nog wit of bruin schilderen,zoals met Pasen, en de kippen zijn gefopt.
En de vossen zul je je afvragen ? Ook daar is een remedie voor gevonden. Op internet las ik dat je vossen op afstand kunt houden door op de uithoeken van het hok mensenhaar te hangen. Ja, heus hoofdhaar ! Mensenhaar houdt lang de geur van zijn drager vast en van die rare mensensoort moeten vossen helemaal niks weten. Ze blijven dan uit de buurt.
Vermits ik pas naar de kapper ging...precies ! Een hele zak Grieks mensenhaar van Panaiotis meegekregen om de vossen mooi op afstand te houden. Iedereen benieuwd of het lukt.
En de kippen nog het meest...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten