Inhoud

Grappig-Ernstig-Ontroerend-Simpel-Gewoon-Eigenzinnig-Vrolijk-Kwaad-Bewogen... kortom écht Bob's

Seg, De Weverke wilde gij...dansen ?

Het internetnieuws bereikt ook Griekenland natuurlijk. Bart De Wever is op zijn congres van NVA herkozen tot voorzitter met 99,35% van de stemmen ! Een monsterscore die je alleen maar in vroegere en huidige dictaturen kon te zien krijgen. Hij vergeleek zichzelf trouwens al met Mobutu ! Ook wel een rare keuze.

Wat is dat toch met die man ? Welk charisma heeft hij dan zo voor velen ? Eerlijk gezegd niet voor mij. Ik vind hem helemaal niet sympathiek. Je mag er tegenwoordig ook geen kritiek op hebben, want dan word je genadeloos neergesabeld.Ook zoals in de dictaturen.Dus,ik riskeer nu wel wat... Maar ik zit ver weg,haha.

Vlaanderen heeft dus zijn ongekroonde koning. Maar vermits NVA republikeins is, zal het dus zijn president worden. En wat nà 4 jaar of 8 jaar presidentschap met De Wever ? Wie gaat dan de Vlaamse Leeuw hooghouden ? Siegfried Bracke ? Die van links (SPA) in één enkele ruk naar rechts laveert ? Of gaat Frank Van Hecke,ondanks zijn belofte aan zijn overleden Roosje ook zijn kans nog wagen ?

Ik heb het niet zo op politiek. Politiek draait om macht.En' idealen' dan ? hoor ik iemand denken... Die worden kennelijk snel verkocht vandaag. In de hele stoelendans die er nu al bijna een jaar aan de gang is, bij de vorming van een regering, zie ik nog weinig idealisme.Eerder hardnekkigheid,wantrouwen,vijandigheid,agressiviteit,gebrek aan solidariteit en zovele andere niet-idealistische attitudes.

Het gaat eerder om een koehandel. Ik geef jou dat, als jij dit aan mij geeft. Zoals bij Monopoly. Of zoals in het liedje van 'Seg kwezelke wilde gij dansen ? Ik zal u geven een koe ?' en het liedje vervolgt dan met : 'Welnee ik wil nie dansen, van dansen word ik zo moe...ik kan nie dansen, ik mag nie dansen,dansen is onze regel niet, begijntjes en kwezeltjes dansen niet'

Met Bart De Wever gaat het precies hetzelfde. Hij heeft nog altijd niet gekregen wat ie wou en hij danst (nog) nie mee. Wil De Wever eigenlijk wel dansen ? Wil hij niet aan de zijlijn blijven staan, zoals Geert Wilders in Nederland ? Dat zou pas een ideale positie zijn. Hij die de dans ontspringt. Kritiek leveren,zonder verantwoordelijkheid te moeten nemen.
De Wever klinkt ook altijd zo verontwaardigd over wat ze hem dan wel durven aanbieden,seg ! Net zoals Wilders.Met een stem die hoog overslaat naar verbijstering. Ook zoveel cynisme in zijn hele houding. Of zelfs apathie voor al wat er rondom hem dan verder in de politiek gebeurt. Dit is dus de man die Vlaanderen vertegenwoordigt ? Althans voor 31%.volgens de peilingen.
Politiek is vaak psychologie, zoals de beurs ook niks met economie, maar met angst te maken heeft. Emoties dus.Dictaturen hebben ook altijd een vijand nodig : de Joden, de Islam of de Walen...
Die emoties kan Bart goed (onderdrukt) inhouden. Althans zo lijkt het wel. Zijn hele gewichtige lijf verraadt echter anders. Het is duidelijk dat de man niet gezond is. Niet goed in zijn vel zit. Heel Vlaanderen kent ook zijn vettige eetgewoonten. Maar de hele figuur straalt sowieso uit dat hij met weinig geen genoegen neemt. Het moet vette vis zijn en geen borrelnootjes. En Vlaanderen smult hiervan ! De Bourgondiër die met mes en vork in de aanslag, heel België oppeuzelt. En ze blijven zijn ego maar alle lof toezwaaien en hem aanmoedigen om nog meer van de taart te pakken te krijgen.
Gevaarlijke ontwikkelingen als je het zo van op een rustig,vredig eilandje in de Egeïsche zee gadeslaat. De man zou wel eens agressief uit zijn pak kunnen barsten en naast zijn schoenen kunnen gaan lopen.
En, Bart... zonder schoenen kun je, als je dat al zou willen, moeilijk dansen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten